Dupla felezővonal
Dupla felezővonal a közlekedés biztonságáért
A közlekedés biztonságát lehetne javítani az alábbi megoldással.
Felgyorsult, rohanó világunk megköveteli, hogy odafigyeljünk a saját és mások biztonságának megóvására, saját és mások életének megvédésére.
A közúti forgalom jelentős része mellékutakon, főútvonalakon bonyolódik le. Ezeken az utakon a szembe jövő forgalmat mindössze egy felfestett felezővonal választja el egymástól. Sokszor csak centimétereken múlik két szembe jövő autó elhaladása egymás mellett, mivel mindkét autó a felezővonalhoz húzódik.
Ezen úgy lehetne biztonságosan módosítani, hogy az úttest közepére nem egy, hanem két felezővonalat festenénk fel 50 cm távolságra egymástól, és mindegyik autó a saját felezővonalát nem átlépve, a mostani szabályok szerint közlekedve a szembe jövő autótól megfelelő biztonságos távolságra tud elhaladni.
A KRESZ szabályait nem kellene módosítani, hiszen a két felezővonal, gyakorlatilag egyként szerepelne.
A módosítás csupán kiegészítő lenne. Például mindenki a saját felezővonalától jobbra tartással köteles közlekedni. Tilos lenne folyamatosan igénybe venni a két felezővonal közötti távolságot. Motorkerékpárral is tilos lenne folyamatos haladásra igénybe venni. Csak előzés, vagy balra kanyarodáskor lehetne áthaladva igénybe venni.
Ez a plussz biztonsági terület megvédene a koccanásoktól, a tükör letörésektől, frontális ütközések jelentős részétől. Menekülési lehetőséget jelentene egy meggondolatlan előzés kivédésére, hiszen több tér lenne lehúzódni. Ezáltal több baleset, halálos karambol előzhető meg.
Vannak megfelelő szélességű utak, ahol próba képpen, tesztelés gyanánt meg lehet próbálni a bevezetését.
Kedvező fogadtatás esetén az újonnan épülő utaknál már így lehetne számolni az építéssel. Valószínűleg többlet költséggel fog járni, ami kb 10 % lehet, de ha szembe állítjuk a megmentett emberek életével, a biztonságosabb közlekedés lehetőségével, valószínűleg a társadalom is elfogadja, és támogatja ezt a lehetőséget.
Megfelelő előkészítéssel, és bevezetéssel viszonylag rövid idő alatt érezhetőbben biztonságosabbá tehetőek az utak.
Az alábbi vázlat ábrán látható a különbség :
Készült: 2005.03.03.
Bankus Róbert